Zadzwoń do nas

Dziś jest czwartek 02 maja 2024 imieniny: Anatol, Zygmunt, Anastazy
BESKID WYSPOWY SZCZYT LUBOŃ WIELKI

W dniu 10.07.2021r członkowie koła PTTK im. Jana Pawła II wybrali się w Beskid Wyspowy zdobywając szczyt LUBOŃ WIELKI ( 1022 m n.p.m) uznawany za najwybitniejszy szczyt Beskidu Wyspowego. Z Węgierskiej Górki wyjechaliśmy o godz. 4.00 udając się do miejsca docelowego czyli Rabka Zaryte do którego dojechaliśmy o godzinie 7.00. Po krótkim postoju w miejscu docelowym wybraliśmy się cała grupą żółtym szklakiem ( najciekawszy szlak ) na szczyt Luboń Wielki. Początkowo trasa prowadziła łagodnym wzniesieniem przez łąki tak zwane GOŁBORZE – rezerwat przyrody nieożywionej. Po godzinie intensywnego marszu dotarliśmy do granicy tego rezerwatu. Tu nasz szlak zmienia swój charakter i zaczyna prowadzić skalnymi głazami, które leżą u podnóża Gołoborza. Następnie czekało nas przejście po skałach zwanych Dziurawymi Turniami. Końcowy etap wędrówki to przejście przez las,który ostro pnie się w górę. Ostatni etap wędrówki do schroniska kończy się łagodnym podejściem już do samego schroniska, w tym miejscu nasz szlak żółty łączy się ze szlakiem czerwonym. Kierując się znakami po chwilowym marszu docieramy do schroniska PTTK Luboń Wielki. Schronisko działa od 1931r. i dysponuje 25 miejscami noclegowymi, bufetem i świetlicą. Po odpoczynku 2 godz. grupa ( super ludzi ) zaczęła wracać innym szlakiem czyli niebieskim. Zejście prowadziło już tylko przez las stromym zboczem, czas przejścia do Rabki Zarytego to około 3 godz. Na miejscu byliśmy około godziny 13.00. Całość trasy zajęła nam około 7 godzin, długość trasy to koło 12 km. Na miejsce do Węgierskiej Górki dotarliśmy koło godziny 17.00 .